Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010

Γεώργιος Ράλλης: Σχέση με Σαντορίνη;

Ίσως κάποιοι αναρωτηθείτε: " Πάει λάλεψε το "καλλιστορώντας" Τί σχέση μπορεί να έχει ο Γεώργιος Ράλλης με τη Σαντορίνη? Είστε σίγουροι ότι δεν έχει?? Βάζετε ένα στοιχήμα ότι μπορώ να σας βρω σημαντική σχέση του αείμνηστου πολιτικού με το νησάκι μας? Συγκεκριμένα σας έχω 2 γεγονότα αναφορές :
Α) Ο Γεώργιος Ράλλης έχει συγγράφει το εισαγωγικό σημείωμα του τόμου " Σαντορίνη - Θήρα, Θηρασιά, Ασπρονήσο, Ηφαίστεια,", Αθήνα 2004 επιμέλεια του Ι. Μ. Δανέζη χεχε.,.. Να τη η πρώτη σύνδεση
β) Ας πάμε χρόνια πίσω τώρα. Συγκεκριμένα την περίοδο του μεγάλου και καταστρεπτικού σεισμού της Σαντορίνης 09 /07/1956: Ο Γεώργιος Ράλλης ήτανε ενεργεία πολιτικός και Υπουργός Δημοσίων Έργων επί Πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ήταν ουσιαστικά ο κύριος υπεύθυνος της Ανοικοδόμησης της Σαντορίνης μετά το σεισμό του 1956... Παρακάτω θα σας παραθέσω απόσπασμα συνέντευξης που είχε δώσει στον Στέλιο Κούλογλου για την εκπομπή του " Ρεπορτάζ χωρίς Σύνορα"....
(Ο λόγος που παραθέτω το απόσπασμα της συνέντευξης είναι το γεγονός ότι θα προσπαθήσω να "καλλιστορίσω" τα "του σεισμού γενόμενα" της Σαντορίνης!!! Υπάρχουν 3- 4 αφηγήσεις που έχω στα χέρια μου και θα προσπαθήσω να αναδείξω ιδιαίτερες στιγμές της ζωής κατά τη διάρκεια , και μετά από αυτό στη Σαντορίνη..... Εδώ θα ήθελα να ζητήσω ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ γνωρίζει αφηγήσεις ή μπορεί να μας μεταφέρει αφηγήσεις και επιθυμεί να τις μοιραστεί με όλους μας να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μαζί μου.... Νομίζω ότι οφείλουμε να αναδείξουμε όλοι μας αυτό το τόσο σημαντικό για την ιστορία του νησιού θέμα... Αυτά προς το παρόν και "καλλιστορούμε τα του σεισμού γενόμενα"



Έχουμε εκλογές το 1956 και αναλαμβάνετε το Υπουργείο Δημοσίων Έργων.

Είχα κατηγορηθεί ως εκλομάγος, ως, ως. Και είχα απηυδήσει με το Υπουργείο Προεδρίας. Παρακάλεσα λοιπόν τον Καραμανλή, σας παρακαλώ πολύ, από τη στιγμή που έγινε Πρωθυπουργός του μιλούσα στον πληθυντικό. Σας παρακαλώ πολύ να μου δώσετε κάποιο άλλο Υπουργείο, δεν επιθυμώ να είμαι πάλι Υπουργός Προεδρίας.

Ήτανε λάθος μου, ήτανε λάθος μου. Πολλά θα απεφεύγοντο και λάθη δικά μου αλλά και γενικότερα. Και μου εμπιστεύτηκε το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων, το ένωσε τότε σε ένα. Και από τον Φεβρουάριο του 1956 έως την παραίτησή μου τον Φεβρουάριο του 58 επί 2 χρόνια ανέλαβα αυτά τα δυο Υπουργεία.

Ήτανε πολύ μεγάλο το έργο τότε και πολύ μεγάλα τα προβλήματα.

Ναι αλλά μου φαίνεται ότι επέτυχα πολλά. Δηλαδή πρώτα στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων, σε μένα οφείλεται η ανοικοδόμηση της Σαντορίνης κατά τον τρόπο που έγινε. Διότι τον Αύγουστο του 56 έγινε ο καταστρεπτικός σεισμός.

Και είχα και την ευθύνη με Υφυπουργό του Υφυπουργείου Οικισμού, ανήκε στο Υπουργείο μου. Και επέμενα η ανοικοδόμηση της Σαντορίνης να γίνει κατά τον παραδοσιακό τρόπο, ενώ οι κάτοικοι ήθελαν τσιμέντο. Ευτυχώς αυτό αποφεύχθηκε και τώρα όσες φορές πηγαίνω στην Σαντορίνη, έχω να πάω καιρό αλλά όσες φορές πηγαίνω είμαι έτσι περήφανος για την επιμονή μου τότε να γίνει παραδοσιακή ανοικοδόμηση.

Τότε ήτανε υπεύθυνος ένας Γεώργιος Μαρκάκης Γενικός Διευθυντής του Υφυπουργείου οικισμού, εξαιρετικός υπάλληλος. Ένας Αχιλλέας Πανός αρχιτέκτων και ο Προκόπης Βασιλειάδης. Και πήραμε τότε καμία 15αρία νέους αρχιτέκτονες οι οποίοι διακρίθηκαν. Ορισμένοι εξ αυτών σταδιοδρόμησαν με επιτυχία.

Ένας ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου έγινε καθηγητής στην Γερμανία. Ο Αλέξανδρος Φωτιάδης επιτυχημένος αρχιτέκτων και άλλοι πολλοί. Και δούλεψαν εκεί εντατικά και αντέστησαν στην πίεση των κατοίκων. Κάθε Παρασκευή βράδυ έφευγα με ένα πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού υδροφόρος ήτανε, μετέφερε νερό στην Σαντορίνη γιατί δεν υπήρχε νερό, και καθόμουνα στην Σαντορίνη όλο το Σάββατο και την Κυριακή το βράδυ επέστρεφα για να είμαι τη Δευτέρα στο Υπουργείο.

Και παρακολουθούσα την ανοικοδόμηση καθημερινός, καθημερινώς κάθε εβδομάδα, κάθε Σαββατοκύριακο. Έγινε επίσης τότε, βλέπετε σήμερα στην Αθήνα υπάρχουν αυτές οι στοές, αλλά είναι κατά τεμάχια, η οδός Ακαδημίας, η Σόλωνος, η Κριεζότου ξέρετε γιατί; Έκανα ένα διάταγμα, Βασιλικό Διάταγμα τότε που επέβαλα τις στοές δίδοντας στους ιδιοκτήτες των οικοπέδων το δικαίωμα να προσθέσουν έναν όροφο τον πέμπτο ή τον έκτο, έπρεπε όμως να μας δώσουν κάτω ένα χώρο για να γίνουν οι στοές ώστε να φαρδύνουνε οι δρόμοι.

Κατέφυγαν τότε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθυστέρηση η απόφαση του Συμβουλίου επί ενάμισι χρόνο κι έτσι όσοι πρόλαβαν άρχισαν να χτίζουν. Και εμφανίζει αυτό το θέαμα το κέντρο της Αθήνας. Οι στοές θα ωφελούσαν πολύ την πόλη γιατί θα έδιναν μία ευρυχωρία που σήμερα δεν υπάρχει.

Η μεγάλη ανοικοδόμησης άρχισε μετά, πολύ μετά και ιδίως κατά τη διάρκειας της δικτατορίας. Αλλά πράγματι τότε κανένας δεν είχε προβλέψει την εξέλιξη της Αθήνας. Ένα άλλο έργο για το οποίο είμαι σήμερα υπερήφανος είναι ότι τότε μετακάλεσα τους Γάλλους για να μελετήσουνε το υπόγειο το Μετρό όπως λέγεται της Αθήνας.

Και είπανε ότι πρέπει να γίνει. Δυστυχώς καθυστέρησε, καθυστέρησε κι επίσης μετά την δικτατορία όταν κέρδισε τις εκλογές ο Ανδρέας Παπανδρέου, διέκοψε και το αεροδρόμιο των Σπάτων και τον υπόγειο επί τρία χρόνια. Και ενώ αυτό θα είχε μία επίδραση στην εξέλιξη της πόλεως σημαντική, δυστυχώς αφέθηκε στην τύχη του και έγινε η οικοδόμηση όπως έγινε κατά τρόπο άναρχο ιδίως επαναλαμβάνω κατά το διάστημα της δικτατορίας.



Βιογραφικό σημείωμα του Γεώργιου Ράλλη εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ανασκαφές του Χίλλερ ή Ποιός ήταν τελικά ο Αβέρωφ της Σαντορίνης

Αι ανασκαφαί του κ. Χίλλερ.-Επιγραφαί αρχαιόταται.-Άλλα ευρήματα.  Ο εν Θήρα ιδιαίτερος ημών ανταποκριτής και διευθυντής της εκεί εκδιδομέ...